Що таке цифрові дані та навіщо їх резервувати?

Сьогодні будь-яка компанія користується цифровими даними. Це може бути кілька таблиць в Excel, а може бути ціла база даних. Давайте уявимо середньостатистичну компанію, яка щось виробляє і продає. У компанії умовно або згідно з регламентом існує кілька відділів, кожен з яких займається своєю справою.

Ці відділи взаємодіють між собою, передаючи інформацію або використовуючи її спільно. Цифрові дані - це і є та інформація, яку використовують співробітники підприємства і зберігається вона в електронному вигляді. Давайте розглянемо декілька прикладів, де можуть зберігатися дані

Схема резервування

На схемі 1 зображено використання даних різними відділами в процесі взаємодії. Системи зберігання даних відзначені помаранчевим кольором. Розглянемо кожну систему окремо.

Web сайт компанії - знаходиться на web сервері, складається з файлів і бази даних. Як правило використовується тільки відділом продажів, який отримує заявки від потенційних клієнтів. У разі просунутого інтернет-магазину може бути також використаний відділами логістики та складу, або інтегрований з CRM системою і системою обліку товарів.

Поштовий сервер - може розташовуватися окремо як поштовий сервер, складається з файлів (листи і вкладення). Використовується всіма відділами, як для зовнішнього, так і для внутрішньої взаємодії.

Сервер IP телефонії - як правило окремий сервер. Крім самого функціонала (маршрутизація), цінність представляють історія дзвінків (база даних) і файли із записами розмов. Використовується всіма відділами.

База даних - тут можливі різні варіації, це також сервер, який містить інформацію про облік більшості бізнес процесів підприємства. Це може бути CRM система, система обліку підприємства або якийсь самописний комплекс. Така система зберігає інформацію про продажі, закупівлі, постачання, фінанси і т.д. Складається з файлів і бази даних. Використовується відділами продажів, постачання, бухгалтерії, логістики.

ПЗ бухгалтера - спеціалізоване програмне забезпечення використовується для здійснення оплат, обліку та звітності в контрольовані органи. До цього числа входять програми клієнти, такі як клієнт-банк, які не потребують резервування, крім ключів і такі як Медок та 1С з наявністю бази даних, яку також потрібно резервувати. Використовується виключно бухгалтерами.

А тепер давайте уявімо, що ці дані раптово загубилися. Як швидко ви зможете продовжити роботу підприємства? Які наслідки це принесе? Наявність сервера, що виконує ту чи іншу функцію можна розділити на дві цінності - це конфігурація і дані.

Конфігурація - це те, що змушує ваш сервер виконувати свою функцію, згідно з інструкціями, які набудували системні адміністратори за вашими вимогами. Наприклад, у випадку з поштовим сервером - це наявність поштових скриньок, захист від спаму, групи розсилки і т.д. Сама конфігурація хоч і унікальна в своєму роді, але відновлююча. Тобто в результаті її втрати ви втрачаєте час і ресурси ваших фахівців з налаштування. Основна цінність звичайно це час, він може завдати значної шкоди вашому бізнесу.

Дані - це результат взаємодії ваших систем і співробітників (користувачів). Це інформація яка накопичується в процесі роботи вашого підприємства. Виконані замовлення, листи, дзвінки, аналітика і багато іншого. Ця інформація є унікальною і практично не підлягає відновленню. Тому вона набагато важливіше конфігурації і у випадку її втрати наслідки можуть бути дуже серйозні.

Наслідки втрати даних

Почнемо з простого. Наприклад ви втратили поштовий сервер. До відновлення його роботи ви не зможете отримувати заявки по електронній пошті, робити розсилку і відправляти листи клієнтам і партнерам. В даному випадку є невелика альтернатива, телефонний зв'язок і використання безкоштовних акаунтів типу gmail і ukr.net.

Проте поштовий сервер потрібно відновити. Якщо у вас немає ніяких резервних копій, сервер Вам потрібно створювати з нуля. Вам, мається на увазі вашим системним адміністраторам, під ваших чуйним керівництвом. Для цього знадобитися технічне завдання.

Якщо в процесі удосконалення сервера (воно є завжди, тому що процеси оптимізуються, співробітники змінюються і т.д.) не вівся облік контролю версій або не була описана функціональність, все доведеться робити спочатку. На цьому етапі (відновлення конфігурації) ви можете приблизно оцінити час, який Ваше підприємство проживе без поштового сервера і оцінити падіння ефективності роботи, як наслідок падіння прибутку або додаткові витрати.

А ось наступний етап складніший, необхідно оцінити втрату листів і вкладень в них. Наскільки ця інформація важлива, залежить від специфіки підприємства. Звичайно, слід врахувати, що сьогодні такі речі як поштовий сервер і сайт (який поміщається в share hosting) компанії зберігають в хостингових компаніях, в яких резервування присутнє, так би мовити з коробки.

Тому втратити дані там складніше. Але навіть в цьому випадку ми рекомендуємо зберігати резервні копії окремо від хостингу. Ускладнюємо ситуацію. Після відмови сервера безслідно зникла основна база даних. Та сама, яка зберігає в собі інформацію про продажі, закупівлі, постачання, фінансах і т.д. Що в цьому випадку?

Повний хаос. Склад не знає що відвантажувати, скільки одиниць товару залишилося. Виробництво не отримає нові замовлення, логістика не зможе відправити поточні. Думаю далі продовжувати немає сенсу. Підприємство паралізовано і відновити його роботу дуже складно. Щоб порахувати збитки досить поєднати середній дохід підприємства в день плюс витрати на створення нової інфраструктури.

Є одна хороша приказка «Системні адміністратори діляться на два типи, ті які ще не роблять backup-и і ті, які ВЖЕ роблять». Так давайте ж вчитися на чужих помилках, а не на своїх. Само собою, резервування - це процес, який вимагає певних ресурсів і кількість їх залежить від обсягу і важливості даних. Це як страхування, платиш регулярно, отримуєш за подією.

Витрати на резервування, один з відштовхуючих факторів. Кожен думає, що з ним це не станеться і вкладати гроші в систему резервування не має сенсу. Але, часом трапляється і наслідки Вам вже відомі. Подумайте і приймайте рішення прямо зараз.

Види резервування
Давайте розглянемо різні способи резервування даних. Найпростіший спосіб - це локальний. Тобто резервні копії створюються на тому ж сервері, де зберігаються оригінальні дані. Це найдешевший, але і самий ненадійний спосіб. Для його реалізації досить мати вільне місце на сервері і систему (скрипт, програму) резервування. Для підвищення надійності, бажано зберігати дані на окремому диску або RAID масиві. Такий спосіб захистить Вас від ризиків:
На цьому список закінчується. Далі розглянемо віддалений спосіб. Це коли резервні копії створюються або копіюються на віддалений сервер. Для цього не обов'язково купувати або орендувати сервер. Можна використовувати свій. В ідеалі, якщо він буде знаходиться в іншій територіально віддаленій філії. Спосіб полягає в синхронізації резервних копій між серверами. У разі втрати одного з серверів, дані можна буде відновити з резервних копій на другому. Таким чином, крім перерахованих вище пунктів, додадуться такі:
Ну і один з найнадійніших - це хмарний спосіб. Як Ви вже зрозуміли це резервування в хмару. У цьому випадку компанія, яка надає місце в хмарі вже подбала про те, щоб Ваші дані уникли всіх ризиків перераховані вище. Розподілена структура дата центрів дозволяє зберігати дані з можливістю відновлення, навіть при втраті одного з дата центрів. Зрозуміло ми маємо на увазі велику компанію, що має дата центри як мінімум в двох країнах. Все це затратно, тому цей спосіб можна віднести не тільки до самого надійного, але і до найдорожчого. Його можна використовувати як основний, так і як додатковий. Можна взагалі використовувати всі три способи одночасно.
Час відновлення даних
Крім надійності зберігання резервних даних, є ще такий фактор, як час відновлення даних. Для когось він може бути критичним, для когось ні. Спробуємо з цим розібратися. Припустимо, ми вже набудували резервування даних одним із способів. Змоделюємо ситуацію втрати даних.
Теперь мы можем посчитать сумму убытков, в случае наступления инцидента потери данных:  Z = X * Y Очевидно, что сократить ее можно уменьшая время восстановления данных. Практически всегда уменьшение времени восстановления увеличивает бюджет процедуры (используются более совершенные технологии) или уменьшает надежность (когда копии хранятся ближе к оригиналу и попадают под риски, описанные выше). К таким задачам необходимо подходить индивидуально и пытаться оптимизировать этот процесс с условием, что сумма Z ≤  B (где B — сумма бюджета резервирования). Для повышения надежности хранения копий можно комбинировать различные способы. В особо нагруженных системах используют репликацию (создание полной рабочей копии сервера). Это практически приравнивает время простоя к нулю, в случае выхода из строя главного сервера, т.к. все его обязанности сразу же берет на себя сервер-реплика. В данном случае время зависит от применяемых технологий, но оно значительно меньше, чем процедура восстановления из удаленной копии. Но, как вы понимаете, это увеличивает бюджет обслуживания почти в двое. Почти, потому что сервер реплика может быть менее производительный, чем основной и соответственно немного дешевле.
Оптимізація оптимізованих даних
Тепер, коли ми вже розуміємо важливість резервного копіювання та готові приступити до його реалізації, час подумати про оптимізацію резервних даних.
Підсумки
При організації процесу резервування необхідно враховувати такі фактори:
C-Tech logo

Отримайте безкоштовну консультацію

Заповніть форму і ми обов'язково з вами зв'яжемось